EKLEKTISK TILGANG

Eklektisk tilgang udvælger og sammensætter fra forskellige områder til et hele. Vårnatúr tager afsæt i en overordnet kropsfænomenologisk, oplevelses og ressourceorienteret tilgang, men anvender elementer fra mange andre terapeutiske retninger for at tilpasse undervisningen til deltagernes behov. 
retninger
  • Klientcentreret
  • Kropsfænomenolig
  • Kognitiv terapi
  • Gestalt terapi
  • Narrativ terapi
  • Psykodynamisk terapi
  • ACT
  • Mindfulness

PSYKOMOTORISK TERAPI

Psykomotorisk terapi er en anerkendt social- og sundhedsfaglig profession i tråd med fysioterapi, ergoterapi, pædagog og sygplejrske. Psykomotorisk Terapi tager afsæt i en holistisk tilgang hvor krop og sind ikke skilles fra hinanden. Fysisk ubehag kan give psykisk uro, og psykisk uro kan udløse fysisk ubehag. 

"For mig er det et livsvilkår at leve med psoriasis og skoliose. Passer jeg ikke godt nok på mig selv vil det komme kropsligt til udtryk med pletter på kroppen og smerte i ryggen. Denne kropslige tilstand kan stresse mit nervesystem, som udløser lav selvværd og selvtillid - nu er den onde spiral skudt i gang. Kunsten er her at lære psoriasis og skoliose bedre at kende, med andre ord lære mine kropsignaler at kende, så jeg mestrer at holde symptomerne nede, forholde mig kærligt til dem og tage bedre vare på mit eget helbrede". - Vár Næs

Psykomotorisk terapi styrker evnen til at kende kroppens signaler, at sætte grænser og at mestre sit eget liv. Fokus er på det hele menneske - samspillet mellem krop, tanker, følelser og adfærd. Desuden er der fokus på at være nysgerrig på det som giver og tager energi i hverdagen, og derfra handle ud fra iboende ressourcer. Som psykomotorisk terapi har to grene: Manuel behandling og psykomotorisk undervisning. Jeg tilbyder psykomotorisk undervisning, hvor jeg har et særligt fokus på kernebegreberne kropsoplevelse og kropsbevidsthed. Her arbejder jeg innovativt og tværfagligt med sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.

KROPSOPLEVELSE OG KROPSBEVIDSTHED 


Kropsbevidsthed: "er en objektiv viden om egen krop, dennes tilstand og muligheder: F.eks. viden om kroppens dimensioner, spændingsforhold, vægt, bevægelsesmuligheder og styrke, den temperatur og hud. Kort sagt en biologisk og fysiologisk indsigt, hvor den fysiske krop er genstand for oplevelsen". Ruth Ryborg

Kropsoplevelse: "er den i ethvert menneske integreret og dermed aktualiseret "levendegjort" kropsbevidsthed. Dvs kropsbevidsthed farvet af følelser, affekter og stemninger, der er bearbejdet, fortrængt, forvrænget eller måske skærpet af tidligere erfaringer fra den visuelle, auditive eller motoriske hukommelse, der igen er påvirket af abstrakte tanker, drømme og fantasier. Ruth Ryborg



Kropsoplevelse og kropsbevidsthed er grundbegreberne i psykomotorisk terapi. Det er gennem kroppen og vores sanser at vi oplever og erfarer verden, og livet indeni os selv. Kropsbevidsthedstræning fokuserer på at mærke kroppens tilstand her og nu og at sætte ord på det oplevede.  Det kan være meget udfordrende at mærke kroppens signaler og tilstand, idet vi konstant bliver påvirket af de mange stimulanser som kommer fra vores ydre omgivelser. Naturen kan her være et godt frirum og et godt sted at lave kropsbevidsthedstræning.

NATURTERAPI


Naturterapi er et 312 timers læringsprogram som tager udgangspunkt i æstetiske læreprocesser og fænomenologisk undervisning i naturen. Naturterapi tager afsæt i, at vi som mennesker er intimt knyttet til- og uadskillige fra naturen. Med denne tilgang foregår undervisningen ude i naturen, når vejret tillader det. 

"I 2020 oplevede jeg at være i en skillevej. Jeg blev naturlig draget ud i naturen. I og sammen med naturen var der plads til at være mig selv uden krav og forventninger. Naturen blev et stabilt trygt fundament i en ustabil tilstand. I naturen vekslede jeg mellem at løbe, gå, meditere, lave øvelser og reflektere. Det blev klart for mig hvad det var kroppen prøvede at fortælle mig- hvad var energikrævende- og givende - hvilke mine værdier er- og hvilke drømme jeg har om et liv som passer til min personlighed. Det var helbredende at være i- og sammen med naturen, men sammen med psykomotoriske metoder og værktøjer var det dannende, og dannelsen har markeret større ydmyghed og respekt for mig selv som menneske, naturen og mine medmennesker."

Kropsbevidsthedstræning er tæt forbundet med naturen og verden i sin organiske tilstand. Derfor er det nærliggende at arbejde med naturens symboler. Desuden anbefales lange gåture i naturen for mennesker som kæmper med stress, depression, tankemylder og spændinger i kroppen. Det handler om at finde et sted i naturen og bare være, observere og tage alt det naturlige og smukke ind som er omkring os. Naturoplevelser skaber mulighed for langsommelighed og at realisere dybere kontakt med verden omkring os. 

ATTENTION RESTORATION THEORY 


Attention Restoration Theory (ART) er en teori skabt af Rachel og Stephen Kaplan tidligt i 1990'erne, omkring det samme tidspunkt hvor teknologien vandet indpas. ART belyser at når vi er ude i naturen, så har vi mulighed for at få en pause til at komme sig og at styrke evnen til at fordybe sig. 

ART deler opmærksomheden op i to former for opmærksomhed: fokuseret opmærksomhed og spontan opmærksomhed. Fokuseret opmærksomhed er når hjernen er på arbejde, vurderer, tager stilling til noget og når vi skal bevæge os fra a til b. Den spontane opmærksomhed, som giver en pause, aktiveres når vi kommer ud i naturen. Naturen skal selvfølgelig føles som et trygt sted at være. 

Vi har brug for begge typer opmærksomhed for at overkomme dagen, men bliver vi i den fokuserede opmærksomhed over for lang tid over en længere periode, uden at holde pauser, så er det der vi kan komme at opleve udbrændthed. Samfundet kører stærkt og det kræver en øget kropsbevidsthed at give opmærksomheden en pause at gå imod hverdagens strømninger, og at sætte tempoet ned og tillade sig selv at blot være tilstede i nuet. 

Stephen og Rachel Kaplan beskriver fire faser af opmærksomhed, som spiller en rolle i rehabilitering: 

1. At lata lade tankerne komme og gå.
2. at få en pause fra fokuseret opmærksomhed og aktivere den spontane opmærksomhed. 
3. at fordybe sig i en aktivitet hvor du kan komme i en tilstand af flow.
4. Fordybelse i naturen i længere tid kan give ro til at reflektere over sit eget liv, egne prioriteringer, ønsker, drømme og mål.

CRAFT-PSYKOLOGI

FORDYBELSE
HVAD ER DET?


I vårnatúr's psykomotoriske undervisning handler fordybelse om at have tid og ro til at mærke kroppen og naturen lige nu og her. Samt handler det om at skabe tid og ro til fordybelse i én aktivitet ad gangen. At kunne få tid og ro til at fokusere på én aktivitet åbner muligheden for at udrette noget som føles meningsfuldt for sig selv og eventuelt andre.







FORDYBELSE &
FOREBYGGELSE


Nyere undersøgelser viser at fordybelse og at komme i en tilstand af flow kan forebygge stress og at man med tiden kan opnå en større følelse af lykke, meningsfuldhed og kontrol over sit eget liv.  Da vi lever i en tid med mange indtryk og en stor grad af hastighed, så skal tid til fordybelse i virkeligheden prioriteres og planlægges på samme vis som andre aktiviteter. Alene det at man ved at man har den tid for sig selv i løbet af ugen kan give en følelse af mere ro og overblik. Det er nærmest umuligt at komme i en tilstand af flow under tidspres og konstante forstyrrelser. Vårnatúr skaber rammer til ro og fordybelse.

CRAFT-PSYKOLOGI

Tekst på vej.


PSYKOMOTORISK
UNDERVISNING