PSYKOMOTORISK
UNDERVISNING

SUNDHEDSFREMMENDE OG FOREBYGGENDE OPLEVELSER, SOM SIDDER I KROPPEN LÆNGE EFTER UNDERVISNINGEN

psykomotorisk
undervisning 

HVORDAN HAR DIN KROP DET?


Det handler ikke om hvordan kroppen ser ud, men det handler om hvordan kroppen har det.



PMU er noget helt særligt.
 Formålet er at øge kropsbevidstheden, dermed hjælpe med at få mere ro i kroppen, og den vej igennem blive klogere på kroppens indre tilstand, behov og muligheder.

Ved at træne de fysiske ressourcer, vil de psykiske og sociale ressourcer følge med.

Efter undervisning indenfor fortsætter den ude i naturen, hvor der er mulighed for at opleve og mærke på egen krop den positive effekt naturen har på krop og sind. Samspillet mellem psykomotoriske værktøjer og naturen er med til at skabe ro i krop og sind på en helt særlig måde.

DU ER EKSPERTEN! 


Du er eksperten på din egen krop og dit eget liv.




Fokus er på hjælp til selvhjælp. 
Der tages udgangspunkt i den enkeltes kropssansninger.
 Min opgave er at skabe trygge rammer, dele viden og at lede samt støtte udviklingen gennem øvelser og aktiviteter.



HOLISTISK TRÆNING


Krop og sind hænger sammen. Vi påvirkes af vores omgivelser og påvirkes ubetinget af vår ydre natur: Naturen og miljøet.


Vårnatúr ser det hele menneske i sin undervisning. Der skabes rammer for bevægelse hvor der er muligt at lære kroppen og naturen at kende og at få positive oplevelser og erfaringer med fysisk træning. 



inden træning


Du skal blot møde op med nysgerrighed og interesse for at blive klogere på din egen krop. Til træning er det godt at have tøj på som du kan bevæge dig og at medbringe en flaske vand.

Du kan med fordel gøre dig selv nogle tanker om, hvad du ønsker at få ud af undervisningen.










til træning


Vårnatúr skaber trygge rammer inde i bevægelseslokale og ude i naturen. Indholdet varierer alt efter om undervisningen er inde eller ude, og fra tema til tema, men de overordnede rammer vil altid være de samme.

Overordnet ramme: 

Tjek ind/At komme til stede

Viden om dagens tema
F.eks. Kropsbevidsthed

Nærværsøvelser

Kropslige øvelser

Fordybelse

Refleksion

Tjek ud

Efter træning


Øget bevidsthed om :

Kroppens tilstand

Grunden til tilstanden

Hvad føles godt og mindre godt

Hvad der ønskes mere af

Løsninger her og nu

Iboende ressourcer

Kropslig velvære

Egne grænser

Fællesskabets betydning

Hvad der skal til for at trives


kropslige øvelser


Eksempler på aktiviteter:

Grounding

Ledopvarmning

Pilates

Gå og/eller løbe

Dans

Psykomotoriske grundøvelser

Leg og bevægelse

Nærværsøvelser


Eksempler på aktiviteter:

Afspænding

Gåtur i stilhed


Gåtur i langsomlighed

Sansestimulation

Mindfulness

Psykomotoriske grundøvelser

Visualisering

Refleksion


Kropslige - og nærværsøvelser sammen med refleksion (individuelt, i par og i en større gruppe) er med til at støtte det enkelte individ til at opnå en øget kropsbevidsthed. Desuden styrkes vi af at dele og lytte til hinandens fortællinger. 

Refleksion er kernen til at kunne overføre den nye viden og erfaring til hverdagen.


TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE

VÅRNATÚR


Vårnatúr faciliterer og leder en helhedsoplevelse fra start til slut som har fokus på at komme i kontakt med vår indre og ydre natur. Helhedsoplevelsen starter med psykomotorisk undervisning inde i et bevægelseslokale og bevæger sig derefter videre ud i naturen. Dernæst skabes der rammer for kreativ fordybelse som bliver faciliteret af en gæsteunderviser. Til slut samler vårnatúr trådene. 

GÆSTEUNDERVISER


Som gæsteunderviser er du eksperten inden for dit område, og du skaber det rum som giver mest mening for dig. Her er du på hjemmebane og vårnatúr er din støtte og deltagende på samme fod som de andre deltagende.

Vårnatúr ønsker med dette samarbejde at vise, hvilken positiv effekt det har på krop og sind, at fordybe sig i en aktivitet som kan være en hjælp til at glemme tid og sted for en stund.

DELTAGENDE


Som deltagende er du eksperten i dit eget liv. Vårnatúr skaber rammer for at du kan finde eller genfinde ro i krop og sind. For at deltage i undervisningen skal du have viljen og nysgerrighed efter at lære noget nyt. Derudover er det vigtigt at respektere rammerne som for eksempel indholdet, naturen, de andre deltagende og at sige fra om det ikke kan lade sig gøre at møde op.